Besox

Aanwezigheidsregistratie in de schoonmaaksector opnieuw uitgesteld!

15 maart 2024

Op 8 november 2023 meldden wij al dat de aanwezigheidsregistratie voor schoonmaakactiviteiten voor een onroerend goed verplicht zou worden vanaf 1 januari 2024.

Op 5 januari 2024 publiceerden wij een artikel op onze website dat de verplichting pas zou gelden vanaf 1 april 2024.

Intussen is er een nieuw uitstel: de RSZ laat via haar website weten dat de verplichting pas zal gelden vanaf 1 september 2024.

De communicatie van de RSZ luidt als volgt:

De onlinedienst Check In and Out at Work is beschikbaar vanaf 1 januari 2024. Uw medewerkers kunnen hun schoonmaakactiviteiten vanaf die datum al registreren. De verplichting om deze activiteiten te registreren, geldt vanaf 1 september 2024. In september, oktober, november en december 2024 zullen de bevoegde inspectiediensten gebruikers helpen om aan de nieuwe wetgeving te voldoen. Tot 31 december 2024 worden er geen boetes opgelegd, tenzij er fraude wordt vastgesteld.

We komen hier later op terug.

Aangifte van Werken: afschaffing van het drempelbedrag

We brengen u nog eens in herinnering dat in toepassing van art. 30bis van de wet van 27 juni 1969 werkplaatsen die onderworpen zijn aan de verplichte aanwezigheidsregistratie via Check In and Out at Work, aangegeven moeten worden in de Aangifte van werken. Sedert 1 januari 2024 moet de werkgever alle schoonmaakwerken aangeven, ongeacht het bedrag of de aanwezigheid van onderaannemers.

Per globaal contract afgesloten tussen een onderneming en een opdrachtgever of klant dient u één Aangifte van werken in, zelfs als het contract voorziet in diensten op verschillende locaties of adressen. De aangifte moet gebeuren vóór aanvang van de werkzaamheden.

Categorie