sociaal secretariaat

Sociaal Secretariaat

Besox is een erkend sociaal secretariaat actief in België en Nederland. We nemen een aantal administratieve taken over van werkgevers zoals loonadministratie / payroll, personeelsbeleid en geven sociaal juridisch advies. We zorgen ervoor dat u als werkgever kan doen wat u graag doet.

Overzicht

Wat is een sociaal secretariaat?

Als sociaal secretariaat zijn we een dienstverlenende organisatie die voor bedrijven administratieve taken vervult die te maken hebben met personeel. Enerzijds zorgen we ervoor dat het loonbeheer en personeelsbeleid vlekkeloos verloopt, anderzijds geven we sociaal juridisch advies.

Wat doet een sociaal secretariaat?

Niemand is graag bezig met administratie, laat staan als het gaat over personeel waarbij u toch wat kennis nodig hebt van sociaal recht. Wetsontwerpen en de sociaal juridische wetgeving in België verandert voortdurend, wat het zeker niet simpeler maakt.

We sommen hier enkele taken op die we vervullen:

  • Loonberekeningen en loonbrieven opmaken
  • Sociale administratie of advies bij arbeidsongeschiktheid, ziekte, educatief verlof, ouderschapsverlof, pensioenen, etc
  • Dimona’s en DmfA’s in orde brengen
  • Bedrijfsvoorheffing innen en doorstorten
  • Bijdragen voor de RSZ innnen en doorstorten
  • Sociaal juridisch advies geven & informeren werkgevers over plichten en rechten
  • Meer taken

Welk sociaal secretariaat kiezen?

Er zijn heel wat erkende sociale secretariaten in België. De ene wat groter of goedkoper of persoonijker dan de andere. We geven u hieronder een checklist waar u best rekening mee houdt bij het kiezen van een sociaal secretariaat.

  • Persoonlijk contact zorgt voor snelle response en kennis van uw dossier. U wilt zich geen nummertje voelen!
  • Heeft het sociaal secretariaat al klanten die in dezelfde sector actief zijn dan die van uw bedrijf?
  • Bekijk het digitaal platform waarmee u zal werken. Gebruiksvriendelijk genoeg?
  • Hoe verloopt de facturatie? Krijgt u graag 1 maandelijkse factuur?
  • Kies zelf hoe u wilt samenwerken met uw payrollconsulent!
  • Heeft het sociaal secretariaat wel de juiste payrolloplossingen voor uw bedrijf?
  • Kunnen ze u ook helpen uw HR proces te verbeteren?

Met onze jarenlange ervaring kunnen wij u een perfecte en vlekkeloze dienstverlening bieden!

Hebt u nog vragen bij het kiezen van een juiste payrollpartner? Geef dan zeker een seintje. Christophe helpt u graag verder!

 

“De wetgever heeft de principes vastgelegd voor de beoordeling van het sociaal statuut waarin beroepsactiviteiten worden verricht, hetzij als werknemer met een arbeidsovereenkomst, hetzij als zelfstandige. Wanneer de aard van een arbeidsrelatie niet duidelijk is, kunnen de partijen van deze relatie ze voorleggen aan de administratieve commissie ter regeling van de arbeidsrelatie, opgericht binnen de FOD Sociale Zekerheid. Deze commissie is ermee belast beslissingen te nemen aangaande de kwalificatie van een arbeidsrelatie. U vindt meer informatie over deze commissie op hun website Commissie Arbeidsrelaties (belgium.be) (https://www.commissionrelationstravail.belgium.be/nl/index.htm).

Meer informatie over de arbeidsovereenkomsten kan u vinden op de website van de FOD WASO via https://werk.belgie.be/nl/themas/arbeidsovereenkomsten en op de website van de sociale zekerheid https://www.socialsecurity.be/employer/instructions/dmfa/nl/latest/instructions/persons/rules.html#h20