Tijdelijke werkloosheid : elektronische C32A verplicht vanaf 2025 > informeer tijdig uw werknemers!
Vanaf 1 januari 2025 is het voor (bijna) alle sectoren verplicht om bij tijdelijke werkloosheid gebruik te maken van de elektronische controlekaart C3.2. De werknemer moet deze kaart ontvangen vóór de eerste werkloosheidsdag van elke maand, ongeacht de reden van de werkloosheid. In de bouwsector geldt dit zelfs als er geen daadwerkelijke schorsing van de arbeidsovereenkomst is tijdens die maand.
Op de eerste werkloosheidsdag moet de werknemer de controlekaart altijd bij zich hebben en deze invullen volgens de instructies. Aan het einde van de maand moet de kaart worden ingediend bij de uitbetalingsinstelling voor de berekening van de uitkering. De papieren controlekaart is een genummerd document dat ingeschreven moet worden in het validatieboek.
Elektronische controlekaart beschikbaar sinds 1 september 2023
Sinds 1 september 2023 kunnen alle ondernemingen de elektronische versie van de controlekaart (eC3.2) gebruiken. Als de eC3.2 gebruikt wordt, hoeft de werkgever de kaart niet meer in te schrijven in het validatieboek.
De werkgever kan het gebruik van de elektronische controlekaart invoeren via:
- een ondernemings-CAO;
- het arbeidsreglement;
- een individueel akkoord met de werknemer.
De werknemer moet de eC3.2 raadplegen, invullen en verzenden via de beveiligde online omgeving van de sociale zekerheid. Dit kan via de portaalsite www.socialsecurity.be of de eC3.2 app. Een handleiding met alle nodige informatie staat beschikbaar op deze website.
Het gebruik van de eC3.2 kan tijdelijk, en in sommige gevallen definitief, worden ingetrokken. In dat geval moet de werkgever opnieuw een papieren C3.2 verstrekken en inschrijven in het validatieboek.
Verplichte elektronische controlekaart vanaf 1 januari 2025
Vanaf 1 januari 2025 is het verplicht voor alle sectoren om de elektronische controlekaart te gebruiken. Het validatieboek hoeft niet meer gebruikt te worden. Voor werkgevers uit de bouwsector moet bij de ingave van de dimona gebruik gemaakt worden van de dummy nummers 1212 en 1313.
De Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening (RVA) biedt een overgangsperiode tot 30 juni 2025, waarin werkgevers en werknemers de papieren C3.2 kunnen blijven gebruiken. De voorwaarden voor deze tijdelijke uitzondering zijn nog niet bekend.
Uitzondering: Beschutte werkplaatsen, sociale werkplaatsen en maatwerkbedrijven hoeven niet verplicht over te stappen naar de elektronische controlekaart. Zij kunnen blijven kiezen tussen papier of elektronisch, volgens de regels die sinds 1 september 2023 van kracht zijn.
Wat betekent dit voor werkgevers?
Vanaf 1 januari 2025 mogen papieren C3.2-kaarten alleen nog worden gebruikt als hiervoor toestemming is verleend door de RVA, tot uiterlijk 30 juni 2025. Na deze datum is de papieren versie niet meer toegestaan, en moet elke werkgever de elektronische controlekaart gebruiken bij tijdelijke werkloosheid.
Wat betekent dit voor werknemers vanaf 2025?
De werknemer zal zich hiervoor moeten registreren op de website socialsecurity.be of kan de eC32app downloaden. Vooraleer de werknemer de toepassing kan gebruiken, moet hij een verklaring op eer afleggen waarin hij zich akkoord verklaart om vanaf de lopende of volgende maand enkel nog elektronisch te werken. Dat akkoord moet worden bezorgd aan de uitbetalingsinstelling en de RVA. De werkgever ontvangt maandelijks in de eBox een overzicht van de werknemers die de elektronische controlekaart gebruiken.
Als werknemer moet je de volgende stappen volgen om gebruik te maken van de elektronische controlekaart voor tijdelijke werkloosheid (eC3.2):
- Toegang verkrijgen tot de toepassing
- Ga naar het portaal van de sociale zekerheid en selecteer “Burger”, vervolgens “Onlindiensten” en tot slot “Controlekaart tijdelijke werkloosheid”.
- Log in met je Belgische elektronische identiteitskaart (eID) of via een unieke code gegenereerd door een mobiele toepassing.
- Bij de eerste keer inloggen dien je de gebruikersvoorwaarden te accepteren.
- Controlekaart aanvullen
- Dagen invullen: De controlekaart is al ingevuld met de dagen van werkloosheid. Vul zelf de dagen in waarop je niet tijdelijk werkloos bent.
- Situatie kiezen: Selecteer de dagen waarop je hebt gewerkt, vakantie had, of andere situaties, zoals ziekte.
- Klik vervolgens op “Wijzigingen opslaan” om je aanpassingen te bevestigen.
- Controlekaart versturen
- Zodra je alle wijzigingen hebt opgeslagen, kun je de kaart versturen via de knop “Sturen naar xxxx” (afhankelijk van je uitbetalingsinstelling).
- De knop wordt alleen actief op de vroegste datum waarop verzending mogelijk is.
- PDF downloaden
- Na het versturen van de kaart kun je een PDF-versie downloaden als overzicht.
- Zorg ervoor dat je de PDF meteen downloadt, want dit kan later niet meer.
- Andere acties
- Periode wijzigen: Je kunt dagen of een periode corrigeren voordat de kaart is verzonden.
- Opmerkingen: Voeg indien nodig opmerkingen toe voor je uitbetalingsinstelling.
Zorg ervoor dat alle wijzigingen zijn opgeslagen en dat je de controlekaart tijdig verstuurt om je uitkeringen te ontvangen.
Op de portaalsite van de sociale zekerheid is de uitgebreide handleiding met printscreens beschikbaar voor het gebruik van de elektronische controlekaart: zie pdf “gebruikershandleiding” op Controlekaart tijdelijke werkloosheid – Sociale Zekerheid (socialsecurity.be)